Profil zaufany czy certyfikat kwalifikowany

Internet gwarantuje wciąż ogromną ilość możliwości, posługując się nim można wykonać wiele spraw, także urzędowych i administracyjnych. Do tego można w głównej mierze stosować 2 sposoby potwierdzania tożsamości: profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono do zastąpienia do tego momentu stosowanego podpisu ręcznego. Choć nie usuwają go na stałe, dla znacznej ilości przedsiębiorców korzystanie z elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe i redukuje znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o dobry wynik spraw m.in. urzędowych zazwyczaj wiąże się z przesyłaniem wniosków. Wykorzystanie elektronicznych wariantów umożliwia zredukowanie czasu, jaki dotąd każdy musiał poświęcić, żeby dotrzeć do urzędu, często także wyczekać w kolejce, a dopiero potem załatwić potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same formalności da się wypełnić bez wychodzenia z biura.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy e-podpis kwalifikowany?

Od razu warto podkreślić, że certyfikat kwalifikowany daje więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto najpierw przemyśleć, do czego będziemy go stosować. Profil zaufany można stosować zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP oraz CEIDG. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma natomiast obszerniejsze zastosowanie, co sprawia, że spora liczba właścicieli firm decyduje się właśnie na niego. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest uniwersalny i uwierzytelnia każdy dokument, jaki można było do tej chwili podpisywać ręcznie. To oznacza, że obok spraw urzędowych poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować również między innymi umowy, e-maile oraz transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym jest to, że profil jest w pełni darmowy, z kolei za elektroniczny podpis kwalifikowany należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis będzie aktywny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, po czym da się go bez przeszkód reaktywować. Profil zaufany również ma swój termin sięgający 3 lat.

Jeżeli ktoś wymaga zaledwie kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany będzie w zupełności wystarczający. Natomiast e-podpis kwalifikowany jest standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – stosunkowo nie najwyższych, rozkładając kwotę na pełen okres ważności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi bazę sprawnego działania . Szczególnie, że elektroniczny podpis kwalifikowany tworzony pod kontrolą współczesnych rozwiązań technicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Obok takiego samego zastosowania, jakie oferuje profil zaufany, certyfikat kwalifikowany  umożliwia również regulowanie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu przez elektroniczny podpis m.in. można podpisywać i składać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać kontrakty na odległość oraz uczestniczyć w przetargach i aukcjach w Internecie. Obok tego umożliwia podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany służy podpisywaniu wszelkich istotnych dokumentów i ma tę samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak zdobyć certyfikat kwalifikowany?

Elektroniczne certyfikaty kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród najbardziej znanych jest certyfikat kwalifikowany Eurocert. Żeby zdobyć podpis elektroniczny należy zakupić w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt i program, przy tym określając, jak długo okres ważności certyfikat będzie nam użyteczny. Po otrzymaniu pakietu, należy zainstalować program obsługujący podpis na wybranym komputerze, a następnie udać się do siedziby partnera sprzedaży, gdzie odpowiedni pracownik zweryfikuje dane osobowe nabywcy. Tylko takim sposobem certyfikat kwalifikowany zostanie aktywny i dobry do użycia. Dopełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i należy na nie przygotować dokument tożsamości oraz potwierdzenie zakupu podpisu kwalifikowanego.

Jak używać podpisu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji oprogramowania na wybranym komputerze oraz aktywacji podpisu kwalifikowanego, poprzez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu bez ograniczeń. Obsługa oprogramowaniu nie powinna stanowić większego trudu. Trzeba podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a następnie poprzez program prostą opcją „podpisz” nanieść na wygenerowany dokument elektroniczną sygnaturę, kierując się dostępnymi możliwościami formatu.

Choć certyfikat kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla osób prywatnych. Taki certyfikat kwalifikowany zapewni pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów zawartych z firmami, urzędami czy innymi osobami prywatnymi.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny Toruń