Jak wygląda współpraca z biurem rachunkowym

Zalety pracy z księgową da się wyliczać długo startując od rzetelności i terminowości usług księgowych, a finiszując na przyjemnej atmosferze w ciągu wizyt. Warto zatrzymać się na chwilę nad tym, w jaki sposób faktycznie wygląda współpraca klienta z księgową, czy istnieją oczekiwania wobec klienta oraz co przedsiębiorca zyskuje na takiej współpracy.

Zadaniem biura rachunkowego jest dbanie o dobro przedsiębiorcy, by odnosił jak najszersze korzyści w obszarze księgowym. Czerpanie z aktualnych praw ułatwia księgowej weryfikację, jakie ulgi i odliczenia są dostępne dla klienta oraz czy je stosuje. Tak przedsiębiorcy zyskują możliwość zmniejszenia wydatków jednocześnie nie uciekając od poszczególnych zasad i praw. Księgowa stale sprawdza aktualizacje w przepisach, z tego względu klient może poprosić o pomoc albo z pytaniem, jeżeli ustalone zmiany są trudne do przyswojenia. Nawet jeśli księgowa nie oferuje doradztwa, przedsiębiorca zwykle może poprosić o wyjaśnienie, kiedy czegoś nie rozumie. Warto dodać, że biuro rachunkowe, podejmując się obsługi klienta dba o to, by kolejne rozliczenia zawsze były wysyłane na czas, a dzięki współczesnym technologiom informatycznym, znaczna część powtarzalnych procesów podlega automatyzacji, a rozliczenia są skrupulatnie przygotowywane oraz weryfikowane. Tą metodą klienci nie muszą przejmować się sprawami księgowymi i mogą poświęcić uwagę innym obszarom działania firmy.

Ważnym aspektem pracy z księgową jest ciągły kontakt opierający się na wspólnej relacji. Właściciel firmy ma sposobność kontaktu z księgową w ważnych sprawach, ale istotne jest także to, by klienci również byli osiągalni dla biura rachunkowego. Może być tak, że będzie konieczność, by coś wyjaśnić albo omówić, dlatego istotne jest, by klienci nie bali się kontaktu z biurem. Jaka nie byłaby to sytuacja, celem biura rachunkowego jest pomoc. Jeżeli jedna ze stron jest w danym momencie niedostępna, z pewnością uda się skontaktować w innym terminie. Dobry kontakt przekłada się na łatwy obieg wiedzy, dzięki czemu współpraca jest jeszcze bardziej przyjemna.

Dobra atmosfera w relacji między księgową, a klientem, cechująca się otwartością i zrozumieniem przekłada się również na tworzenie zaufania. Dzięki temu klienci bez obaw przekazują księgowym swoje sprawy oraz dokumenty, w zamian otrzymując rzetelną i terminową obsługę.

Podstawowe obszary pracy z księgową

Współpraca bez względu na wszystko buduje się przez pewne omówione odgórnie wytyczne, dzięki czemu obie strony mają świadomość, czego mogą się spodziewać oraz jakie potrzeby ma druga strona. Bez względu na to, czy do biura rachunkowego trafia klient, jaki dopiero planuje założyć działalność gospodarczą czy klient, jaki prowadzi działalność gospodarczą od lat, ale stawia na nowe biuro rachunkowe obsługujące jego sprawy księgowe, zawsze na początku trzeba omówić zasady, jakie będą egzekwowane w ciągu współpracy. Takie zatwierdzone główne obszary gwarantują, że nie wystąpią żadne niejasności.

Zatwierdzenie warunków pracy między biurem rachunkowym a klientem

Praca z każdym biurem rachunkowym opiera się o stworzoną umowę, ale nim dojdzie do podpisania jej, najpierw biuro rachunkowe wspólnie z klientem omawia warunki pracy. Wśród takich rozmów pojawią się wytyczne opisujące dostępność biura i klienta do kontaktu, metody dostarczania, przetrzymywania oraz wyliczania dokumentów, właściwe terminy, jakie muszą zostać zachowane, by biuro rachunkowe miało czas przygotować potrzebne rozliczenia, zanim upłynie termin ich złożenia na przykład do Urzędu Skarbowego albo ZUS. W trakcie omawiania wytycznych z księgową wyliczane są także opłaty za obsługę usług księgowych. Takie koszty przeważnie zależą od ilości dokumentów, ilości zatrudnionych, rozliczania VAT-u oraz równie ważnych kryteriów, jakie oddziałują na potrzebę zaangażowania księgowej. Kiedy wszelkie ustalenia będą już omówione oraz zaakceptowane przez klienta i biuro, stworzona zostanie umowa.

Umowa z księgową

Umowa z księgową opiera się o poszczególne ustalenia, jakich biuro rachunkowe dokonało z klientem. W takiej umowie nie ma prawa pojawić się nic, czego nie ustalono podczas omawiania warunków pracy. W chwili podpisania umowy współpraca zostaje oficjalnie rozpoczęta i od teraz biuro rachunkowe zobowiązuje się do wykonywania usług jak najlepszej jakości trzymając się omówionych wytycznych. Złamanie ustalonych zasad może poskutkować zerwaniem umowy także ze strony biura rachunkowego, jeżeli klient nie trzyma się określonych zobowiązań.

http://www.biuro-rachunkowe-torun.eu/

Udostępnianie dokumentów księgowych

Głównym wśród najważniejszych obowiązków, jakie wymagane są od klienta, jest odpowiednie udostępnianie dokumentów księgowych. Zazwyczaj zapisy umowne zawierają informacje kiedy klient musi dostarczyć potrzebne dokumenty , by wszystkie rozliczenia były przesłane na czas. Na przykład w większości biur rachunkowych niewłaściwe jest, by klienci przekazywali dokumenty w końcowym terminie   rozliczeń oraz oczekiwali, że zostaną one przygotowane w terminie. Zazwyczaj księgowe proszą, by dokumenty docierały do biura nie później niż 13 dnia miesiąca, by znalazł się czas na wprowadzenie ich do systemu, a potem bezbłędne rozliczenie. Zazwyczaj dokumenty można dostarczać elektronicznie albo osobiście w biurze.

Księgowa jako przedstawiciel przedsiębiorcy

Wiele biur rachunkowych praktykuje przedstawicielstwo klienta w takich miejscach jak ZUS czy Urząd Skarbowy. Wystarczy dać specjalne pełnomocnictwa, dzięki którym biuro rachunkowe otrzyma możliwość reprezentowania klienta z ogromnym naciskiem na jego dobro.

Wsparcie z zakresu usług księgowych

Nawet kiedy księgowa nie prowadzi doradztwa, z pewnością zawsze udzieli informacji na niezbędne pytania albo wyjaśni wprowadzane do zasad przez rząd aktualizacje. To wskazuje, jak istotne jest dla biur rachunkowych, by współpraca z klientem była jak najbardziej owocna oraz korzystna dla każdej ze stron. Opłaca się więc korzystać z usług biur rachunkowych.