Pierwsze wrażenie jest czymś o co dbamy w różnych momentach. Chcemy zrobić dobre wrażenie w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, na damie, gdy ruszamy na imprezę klubową, czy negocjując w procesie sprzedaży. Na pierwszym wrażeniu w dużej mierze bazuje także home staging – a więc proces dotyczący wszystkich prac, pomagających zrobić dobre wrażenie na zainteresowanym znalezieniem domu, lokalu mieszkalnego, czy innej nieruchomości. Ci, którzy planują zakup nieruchomości, najprawdopodobniej zasugerują się właśnie pierwszym wrażeniem, dlatego wypada się postarać, by nasz dom przedstawiał się obłędnie. Ze wszystkimi szczegółami nie damy sobie rady sami, więc warto podyskutować z ekspertami od home stagingu. Ale spokojnie – zacznijmy od genezy powstania techniki home stagingu.

45 lat temu….

Zapraszamy na krótką wycieczkę do Stanów Zjednoczonych. To właśnie w tym kraju żyła i pracowała Barbara Schwarz, właścicielka spółki, specjalizującej się w projektowaniu wnętrz. Jak się okazało – projektowanie wnętrz było zaledwie przystankiem w kierunku najważniejszej specjalizacji Barbary Schwarz. Już jako agentka nieruchomości z doświadczeniem, Schwarz sukcesywnie poszukiwała metod, które gwarantowałyby wzrost popularności oferowanych przez siebie mieszkań wśród Klientów. W 1972 roku wpadła na pomysł, aby drobiazgowo przygotować wnętrze konkretnej nieruchomości. Kazała wykonać wszelkie potrzebne działania remontowe, posprzątać cały obszar i ozdobić go tak, żeby kupiec mógł się nią zachwycić. Jak wyszło? Nieruchomość została sprzedana o wiele prędzej, niż ktokolwiek mógłby zakładać. Z czego to wynikało? Schwarz zaobserwowała, że przy rozjaśnieniu i optycznym powiększeniu pokoi – pierwsze wrażenie ewentualnego kupującego jest o wiele lepsze niż to było przed zastosowaniem techniki. Przez lata, Barbara Schwarz pracowała na podziw ekspertów od nieruchomości w USA, a branża zwana home stagingiem zagościła na dobre na rynku nieruchomości. Zgodnie z wyliczeniami z oficjalnej witryny internetowej Schwarz przeszkoliła już z home stagingu ponad milion osób, a z pewnością jest autorką popularnych treści z tej dziedziny.

Wielka Brytania i w końcu… Polska!

Przez lata home staging docierał do nowych kręgów w Stanach Zjednoczonych i przyjął się także w Wielkiej Brytanii, gdzie z reguły Brytyjczycy nazywają go property presentation albo property styling. Zjednoczone Królestwo zapragnęło przyswoić home staging, dzięki reality show „House Doctor”, którego gospodynią była Ann Maurice na Channel 5. Brytyjczycy podążyli za Amerykanami i przekonali się, iż mogą wiele zarobić gdy wystawią ofertę sprzedaży dopiero po odpowiednim zadbaniu o mieszkanie.

Do Polski home staging trafił na dobre już w tym stuleciu. W dużej mierze dlatego, że Polacy szukali na rynku pracy czegoś nowego i co za tym idzie powstał świeży, wolny zawód – homestager. Zwłaszcza od 2009 roku, obserwujemy zwiększony popyt na home staging przy sprzedaży/kupnie mieszkania.

Home staging dziś

Przez 45 lat, home staging ewoluował właściwie każdego dnia, a przyczyną były zmiany gustów ludzi, którzy znaleźli się na rynku lokali mieszkalnych. Barbara Schwarz wypracowała dopracowany model, ale korzystający z niego musieli być przygotowanymi na nowe warunki zmieniającej się mody.

Ostatnimi czasy, home staging to nie są jedynie zabiegi wpływające pozytywnie na urodę domu. Home staging bowiem to po prostu wcielenie w życie idei marketingu, który polega – w myśl definicji opracowanej przez Philipa Kotlera, uznanego marketingowego eksperta – na „zyskownym dostarczeniu klientowi zadowolenia”.

Popisać się tutaj mogą zatem specjaliści od spraw wizerunkowych, którzy mają możliwość stworzenia ciekawej oferty, która przyciągnie uwagę ewentualnego nabywcy. Już w czasach przedstawiania nowatorskiej techniki przez Barbarę Schwarz było jasne, iż psychologia sprzedaży, oparta na zasadzie pierwszego wrażenia Klienta jest niezwykle istotna w procesie home stagingu, a oferta wymuszająca uwagę jest istotnym elementem, który jedynie może skłonić potencjalnego Kontrahenta do obejrzenia domu. W dobie powszechnego dostępu do internetu i wszechobecnego szaleństwa na punkcie Social Media – oferta musi być przygotowana zarówno pod kątem specjalistycznych portali, jak i gustów użytkowników Facebooka. Pamiętajmy, że wykonanie odpowiednich fotografii musi nastąpić już po właściwym przygotowaniu mieszkania. Co się na takie preparowanie składa?

Usprawnienie modelu Schwarz

Kluczowe teorie Barbary Schwarz głosiły, że sporo zyskamy, powiększając optycznie pomieszczenia i rozjaśniając je. Trzeba zwrócić uwagę na każdy szczegół – w tym na ułożenie mebli, które nie mogą zagracać pokoi i blokować światła słonecznego. Zaskakujące jest, jak dużo osób zapomina o podstawowych kwestiach, jak np. pozbycie się walających się wszędzie ubrań, pojedynczych skarpetek oraz wywietrzenia pomieszczeń. Jedną z najgorszych rzeczy dla nas może być okropny zapach w domu – bez wątpienia odstraszy on Klienta.

Jeżeli pragniemy upewnić się, że proces home stagingu przebiegnie właściwie – lepiej sięgnąć po specjalistów z agencji nieruchomości, którzy postarają się, aby nasza posiadłość wyglądała wspaniale.

Chcesz wiedzieć więcej o home stagingu i nie tylko? – mieszkania.torun.pl