Wybór świetnej księgowej to bardzo istotny etap dla tych, którzy rozpoczynają działalność albo oczekują wsparcia w prowadzeniu zagadnień księgowych. Ogromna liczba obowiązków, przepisów, podatków i zobowiązań sprawia, że dla wielu księgowość jest jedną z najtrudniejszych sfer prowadzenia firmy. Nic zatem zaskakującego, że większość właścicieli firm zwraca się po rozliczenia księgowe w profesjonalnych biurach księgowych. Wybór idealnej księgowej ma zatem spore znaczenie. To od wiedzy i doświadczenia księgowej zależy całokształt pracy i odpowiedność stałych rozliczeń, dlatego wybierając księgową powinno się zwrócić uwagę na najistotniejsze cechy.
Najistotniejsze cechy charakterystyczne dobrej księgowej
Bez względu na to, czy znajdziesz księgową do przedsiębiorstwa, czy przekażesz swoje sprawy księgowe pod opiekę biura rachunkowego, najbezpieczniej gdy zwrócisz uwagę na kilka ważnych cech, jakie mówią o tym, że księgowa zna się na tym co robi oraz opłaca się nawiązać współpracę. W wielu przypadkach nie wystarczy zyskać tylko wykształcenia, niezbędne są także różne cechy, jakie zapewnią księgowej stabilną posadę.
Kierunkowe wykształcenie wyższe jest właściwie podstawą, ale to nie ostateczna cecha wyróżniająca. Warto dodać, że etap szkolenia również może się różnić. Studia kierunkowe są absolutnym minimum. Jeżeli księgowa aktywnie się uczy, uczestniczy w dodatkowych kursach oraz wciąż zwiększa kompetencje, ma liczniejsze szanse na to, że osiągnie pracę na bardziej opłacalnym stanowisku. Im bardziej odpowiedzialne stanowisko księgowe, tym większy zakres wiedzy, a co idzie z tym w parze szersze możliwości pracy dla firm. Z tego powodu samokształcenie oraz stałe podnoszenie swoich kompetencji również ma dużą wartość. W prawie ciągle coś jest odmieniane, dlatego odświeżanie wiedzy wzmacnia wartość samej księgowej.
Kolejnym kluczowym aspektem jest liczba lat doświadczenia. Znaczna część osób starających się o zawód księgowych rozpoczyna od praktyk oraz staży już w ciągu studiów. Im dłużej księgowa w księgowości, tym ma rozleglejszą wiedzę, zetknęła się z wieloma problemami i sytuacjami wymagającymi pracy z klientem i wie, jakimi metodami sobie w nich poradzić. Wieloletnie doświadczenie w połączeniu z nieustającycm podnoszeniem kompetnecji sprawia, że księgowa zyskuje szansę sprawnie używać swoich atutów we współpracy z klientem.
Warto zauważyć, że to jak współpraca wygląda z klientem także nie może być bez znaczenia. Aby praca pomiędzy przedsiębiorcą a księgową sprawdziła się, księgowa powinna wykazywać odpowiednie cechy charakteru umożliwiające łatwą współpracę z ludźmi. Dbanie o miłą atmosferę to część, jaka pozwoli klientom czuć się pewnie, natomiast znacznie większą wartość kryją cechy jak na przykład terminowość oraz staranność. Dzięki temu przedsiębiorcy nie muszą się martwić, pamiętając, że księgowe sprawy firmy są w odpowiednich rękach, a konieczne deklaracje, zestawienia lub sprawozdania będą przyszykowane na czas.
W dzisiejszej księgowości spora część biur rachunkowych używa innowacyjne programy wspomagające zarządzanie działalnością. Umiejętność korzystania z programów księgowych i czynne zastosowanie ich w trakcie pracy, nie tylko przekłada się na automatyzację procesów oraz jest kolejną kompetencją, którą warto mieć w księgowości, ale także przynosi korzyści dla klienta. Nowoczesne programy zawierają w sobie wszelkie niezbędne dane oraz umożliwiają łatwe tworzenie potrzebnych wyliczeń, po to, żeby sprawy księgowe wykonywane były porządnie oraz terminowo.
Niemniej ważną pośród najistotniejszych cech dobrej księgowej jest umiejętność komunikacji. Wszelkie opisane aspekty, czyli wiedza i doświadczenie itp., mogą się nie sprawdzić, jeżeli księgowa nie umie rozmawiać. W księgowości nie możemy dopuszczać do nieporozumień, z tego względu komunikacja jest tak istotna. Przeważnie dodatkowym plusem jest znajomość obcych języków, dlatego że dzięki temu księgowa może świadczyć usługi przedsiębiorstwom, jakie otwierają się na zagraniczny rynek.
http://www.ksiegowosc-torun.com.pl/
Stanowiska pracy w księgowości
Niezależnie od etapu, na jakim znajduje się dana księgowa, na poszczególnych etapach jej praca zapewnia istotną pomoc dla właścicieli firm. Zwłaszcza w biurach rachunkowych możemy zaobserwować wyraźny rozdział stanowisk, jakie różnią się między sobą obszarem obowiązków, zadań oraz wiedzą. Idealnie jest, jeśli sprawami firmy może zaopiekować się większa księgowa kadra, ale także w mniejsze biura rachunkowe wspaniale radzą sobie ze świadczeniem wielu usług.
Najistotniejsze stanowiska to główna księgowa, zajmująca najważniejsze stanowisko w biurze rachunkowym, to jest osoba z największym doświadczeniem oraz wiedzą i umiejętnościami; samodzielna księgowa z jasno określonym zakresem działania w księgowości i starszy księgowy specjalizujący się w wybranym wymiarze zadań. Obok tego w biurze rachunkowym są też inne mniejsze, ale wciąż istotne posady: młodszego księgowego, a więc osobę z mniejszym doświadczeniem, ale szeroką, ugruntowaną oraz rzetelną wiedzą, a także specjalistów ds. kadr i płac odpowiedzialnych za sprawy pracowników i ich pensji. Mniejsze role mają fakturzyści, a więc osoby których praca opiera się o wprowadzanie dokumentów do programów księgowych i asystenci w księgowości będący na starcie swojej kariery w branży.
Dzięki temu widzimy, że mniejsze i większe biura rachunkowe mają wiele do zaoferowania. Bez względu na stanowiska, wkład każdej z osób rozliczających sprawy księgowe przedsiębiorstwa gwarantuje rzetelną obsługę . Korzystając z usług fachowców można tylko zyskać.