Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane – czego można się spodziewać na kursie?

W kilkunastu ośrodkach zajmujących się doskonaleniem techniki jazdy mamy możliwość przyuważyć ofertę kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od wielu lat cieszą się dużym powodzeniem – zarówno te na ambulanse, jak i na wozy Służb Bezpieczeństwa. Nic w tym dziwnego – mamy możliwość po nich błyskawicznie znaleźć zatrudnienie. Owe szkolenia mają głównie przygotować osobę za kierownicą do należytego postępowania w wielorakich okolicznościach, momentami niesłychanie ciężkich i wyjątkowych. Realizowanie manewrów na ulicy, przejeżdżanie w sytuacji alarmowej przez skrzyżowanie na czerwonym świetle czy przekraczanie prędkości i gwałtowne hamowanie – to wyłącznie niektóre z poleceń, jakie stoją przed uczestnikami. Zazwyczaj trenerom szczególnie zależy, żeby prowadzący opanował umiejętność manewrowania samochodem wtedy, gdy wydaje się to niewykonalne. Utracenie władzy w każdej minucie może spowodować groźny wypadek. Adresatami kursu są kierowcy, którzy chcą pracować w publicznych firmach zajmujących się ratowaniem ludzkiego zdrowia oraz życia, monitorowaniem porządku publicznego, transportowaniem wartości pieniężnych albo tłumieniem pożarów.

Program szkolenia zawiera zatem ćwiczenia przeprowadzane na rozmaitych przestrzeniach: na symulatorach poślizgu czy torze szkoleniowym. Kurs zasadniczy trwa 14 godzin oraz obejmuje 6 godzin zajęć teoretycznych i 8 godzin zajęć praktycznych. Jakie wątki mają możliwość pojawić się na warsztatach? W głównej mierze z kręgu przepisów ruchu drogowego, problematyki występowania wypadków na ulicy, psychologii transportu lub metody jazdy w skomplikowanych warunkach. Kurs kończy się naturalnie testem z części wykładowej i części praktycznej.

Egzamin z części wykładowej trwa 25 minut i zawiera 20 pytań w postaci testu. Kursant musi oznaczyć poprawnie wyłącznie jedną odpowiedź. Dodatni efekt testu można zdobyć, jeśli przynajmniej 16 odpowiedzi jest odpowiednich.

Egzamin z części praktycznej mieści w sobie przeprowadzenie określonych manewrów, przykładowo wymijania przeszkody czy szybkiego zmniejszania prędkości na zakręcie. W przypadku kiedy kursant nieodpowiednio wykona dwa razy takie samo polecenie, otrzyma niekorzystny wynik z egzaminu.

Jakie są główne wymagania stawiane kursantom?

W pierwszej kolejności jest posiadanie prawa jazdy określonej kategorii. Oczywiście ktoś, kto woli być kierowcą – konwojentem bądź kierowcą wozu Straży Pożarnej, musi koniecznie mieć doświadczenie. Uczestnikiem kursu krótko mówiąc nie może być w takiej sytuacji osoba, która przed momentem zdobyła prawo jazdy. Liczba godzin dowolnego szkolenia jest dostosowywana do kwalifikacji i predyspozycji każdego kierowcy (kurs zasadniczy, kurs uzupełniający). Podstawowym warunkiem jest też skończenie 21 lat oraz przedstawienie ważnego zaświadczenia od specjalisty medycyny pracy i od psychologa. Potwierdzą oni, czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań do zatrudnienia w charakterze zawodowego kierowcy.

Czym zajmuje się psychologia transportu?

W trakcie zajęć wszyscy kursanci będą pozyskiwać wiedzę z działu psychologii transportu. Na zajęciach zaznajomią się z problemem stresu, jaki szczególnie dotkliwie oddziałuje na funkcjonowanie za kierownicą. Jego uzasadnieniem potrafią być skrajnie skomplikowane okoliczności na drodze lub sprawy życiowe przywożonych osób. Wykłady mają za cel przybliżyć uczestnikom takie kłopoty, jak: oddziaływanie charakteru na podejmowanie decyzji na drodze, ogromnego stresu, napojów z alkoholem oraz innych specyfików narkotycznych na płynność sterowania samochodem.

Psychologia transportu mieści w sobie elementy psychologii poznawczej, psychologii pracy, psychologii klinicznej i wielu innych gałęzi. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w zasadzie nie będzie sprawdzana specjalna wiedza wszystkich tematów, bowiem jest to przedmiotem studiów podyplomowych. Ostatnio ta dyscyplina intensywnie się rozwija, ponieważ bardzo wielu kierowców planuje posiadać określoną specjalizację, przykładowo zamierza dostarczać wartości pieniężne albo schorowanych pacjentów do szpitala.

Natomiast z przeciwnej strony dużo psychologów jest zaintrygowanych badaniem osób z prawem jazdy, jako grupy społecznej niezwykle narażonej na napięcia psychiczne oraz rozmaite inne dolegliwości. Możemy tu wymienić choćby zbyt dużą ilość godzin spędzonych za kółkiem, ograniczone związki z rodziną (u kierowców zarabiających w transporcie zagranicznym) czy większe procentowo narażenie na urazy w wyniku wypadków drogowych.

Kierowcy na kursie dzieleni są na trzy grupy

Pierwsza grupa kursantów – tutaj będą wpisane te osoby, które bardzo dobrze znają kodeksy, mają wyrobione prawidłowe nawyki i wcale nie wywołują żadnego ryzyka w czasie prowadzenia samochodu. Szkoleniowcy będą bazować na dwóch korzystnych zaletach tych kierowców: wprawy spostrzegania ryzyka i na chęci poprawiania swoich błędów.

Druga grupa kursantów – w niej znajdą się kierowcy, którzy nieumyślnie wywołują niebezpieczeństwo dla pozostałych uczestników drogi. Chcą usunąć swoje błędy (mino, że robią ich wiele), zamierzają uczyć się dobrego działania w ekstremalnych warunkach.

Trzecia grupa kierowców – do niej będą chodzili kierowcy, którzy rozmyślnie powodują przeróżne zagrożenia oraz z rozmysłem prowokują innych do impulsywnych zachowań. Jednocześnie planują naprawić swoje braki i wykazują się chęcią nauki oraz ulepszania swoich zdolności.

Jeśli planujesz wiedzieć dużo więcej, wejdź w link obok – kurs na pojazdy uprzywilejowane